Focus op de rol van leerkrachten in het versterken van de
socio-emotionele competentie van leerlingen
Doelen
- Bewust worden van de eigen rol in het versterken van gewenst gedrag van leerlingen.
- Vaardigheden verwerven om gewenst gedrag bij leerlingen te versterken (in de eigen interacties met leerlingen, in de eigen klaswerking).
- Het ontwikkelen van een gezamenlijke visie en aanpak.
Op welke vragen biedt dit traject een antwoord?
|
Wat komt aan bod in dit traject?
Leerkrachten ontdekken wat zij kunnen doen om de socio-emotionele competentie van leerlingen te versterken. Focus ligt op de eigen interacties met leerlingen. Methodes en technieken kunnen daarbij hulp bieden, maar de leerkracht staat centraal.
Onze leidraad wordt gevormd door:
- de preventiepiramide (Johan Deklerck),
- het SEL-model (Kees van Overveld)
- oplossingsgerichte gespreksvoering met Kids' skills (BaO) of Mission Possible (SO) (Ben Furman)
- het weerbaarheidsmodel van Refleks vzw.
Mogelijke inhouden Hieronder vind je een aantal mogelijke thema’s. Wat precies aan bod komt, wordt beslist in samenspraak met het team (de kerngroep) en kan in de loop van het traject bijgestuurd worden. In gesprek met leerlingen Leerlingen motiveren tot gedragsverandering Werken met Kids’ skills i.f.v. versterken gewenst gedrag Een positief klas- en schoolklimaat Veiligheid voor iedere leerling Werken aan een veilig teamklimaat Aanleren van sociale vaardigheden Conflicten en pesten tussen leerlingen voorkomen en stoppen Weerbaarheid van leerlingen verhogen Omgaan met agressief gedrag van leerlingen |
Lees hier meer over het verloop van een teamtraject.