Hilde Leonard
  • Home
    • Met welke vragen kan je bij mij terecht?
  • Visie
    • Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet
  • Aanbod
    • Voor leerkrachten en schoolteams >
      • Thema's
      • Trajecten >
        • Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet implementeren
        • Positief gedrag van leerlingen is teamwerk!
        • Naar een gezamenlijke visie op de aanpak van probleemgedrag
        • Verloop van een teamtraject
      • Op inschrijving
    • Voor oudergroepen
    • Voor buitenschoolse opvang
    • Voor jeugdzorg
  • Wie ben ik?
    • Mijn manier van begeleiden
    • Opleiding en ervaring
    • Publicaties
    • Referenties
  • Praktisch
    • Contact
    • Ik werk samen met....
    • Disclaimer

Positief gedrag van leerlingen is teamwerk!

Focus op de rol van leerkrachten in het versterken van de
​socio-emotionele competentie van leerlingen 


​Doelen
  • Bewust worden van de eigen rol in het versterken van gewenst gedrag van leerlingen.
  • Vaardigheden verwerven om gewenst gedrag bij leerlingen te versterken (in de eigen interacties met leerlingen, in de eigen klaswerking).
  • Het ontwikkelen van een gezamenlijke visie en aanpak.
​
Op welke vragen biedt dit traject een antwoord?
  • Onze leerlingen weten niet hoe met conflicten om te gaan. In plaats van te praten, gaan ze op de vuist. Hoe leren we het hen anders te doen?
  • We hebben alsmaar meer leerlingen met gedragsproblemen. We denken dat deze leerlingen nood hebben aan extra ondersteuning, maar hoe doe je dat in een school, waar je eerste opdracht lesgeven is?
  • Onze leerlingen kunnen je precies vertellen hoe je best reageert als je boos bent, maar als het zover is, handelen ze anders.
  • Het is voor leerkrachten geen eenvoudige opdracht om in klasgroepen, waarin de verschillen tussen de kinderen erg groot zijn, toch een veilig leer- en leefklimaat te creëren. 
  • Pesten is elk schooljaar een probleem in enkele klassen. Het gebeurt vaak op school, maar meer en meer ook daarbuiten (via internet). We willen onze verantwoordelijkheid hierin nemen, maar hoe beginnen we hieraan?
Foto

Wat komt aan bod in dit traject?
Leerkrachten ontdekken wat zij kunnen doen om de socio-emotionele competentie van leerlingen te versterken. Focus ligt op de eigen interacties met leerlingen. Methodes en technieken kunnen daarbij hulp bieden, maar de leerkracht staat centraal.
Onze leidraad wordt gevormd door:
  • de preventiepiramide (Johan Deklerck),
  • het SEL-model (Kees van Overveld)
  • oplossingsgerichte gespreksvoering met Kids' skills (BaO) of Mission Possible (SO) (Ben Furman)
  • het weerbaarheidsmodel van Refleks vzw.
We inventariseren wat leerkrachten al doen op dit terrein en stemmen dit af op elkaar. Aanvullend daarbij breng ik – naargelang de nood - nieuwe inhouden binnen, die vertaald worden naar praktisch haalbare instrumenten voor de hele school.

​Mogelijke inhouden

Hieronder vind je een aantal mogelijke thema’s. Wat precies aan bod komt, wordt beslist in samenspraak met het team (de kerngroep) en kan in de loop van het traject bijgestuurd worden.

​In gesprek met leerlingen
Leerlingen motiveren tot gedragsverandering
Werken met Kids’ skills i.f.v. versterken gewenst gedrag
Een positief klas- en schoolklimaat
               Veiligheid voor iedere leerling
               Werken aan een veilig teamklimaat
Aanleren van sociale vaardigheden
Conflicten en pesten tussen leerlingen voorkomen en stoppen
Weerbaarheid van leerlingen verhogen
Omgaan met agressief gedrag van leerlingen
Foto

Lees hier meer over het verloop van een teamtraject.
Ik versterk leerkrachten(teams) en andere opvoeders
in hun (gezags)relatie met kinderen en jongeren
​via vorming en teamcoaching.

​
Visie / Aanbod / Wie ben ik / Contact
Contact: [email protected]
​tel. 0485/657 347


​
(c) Hilde Leonard 2025, alle rechten voorbehouden 
​
  • Home
    • Met welke vragen kan je bij mij terecht?
  • Visie
    • Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet
  • Aanbod
    • Voor leerkrachten en schoolteams >
      • Thema's
      • Trajecten >
        • Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet implementeren
        • Positief gedrag van leerlingen is teamwerk!
        • Naar een gezamenlijke visie op de aanpak van probleemgedrag
        • Verloop van een teamtraject
      • Op inschrijving
    • Voor oudergroepen
    • Voor buitenschoolse opvang
    • Voor jeugdzorg
  • Wie ben ik?
    • Mijn manier van begeleiden
    • Opleiding en ervaring
    • Publicaties
    • Referenties
  • Praktisch
    • Contact
    • Ik werk samen met....
    • Disclaimer