Hoe starten we?
Een traject is altijd maatwerk. Ik vind belangrijk dat wat ik doe, aansluit bij jullie schoolrealiteit, bij de noden die jullie ervaren en bij de antwoorden waarvan jullie denken dat ze zullen aanslaan in het team. De start is daarom altijd een afstemmingsgesprek.
Ik zit daarvoor (bij voorkeur online via zoom) samen met directie, één of twee mensen uit het middenkader en enkele representatieve leerkrachten. We brengen de beginsituatie en de noden van de school in kaart en bespreken vervolgens we hoe mijn expertise hierbij kan aansluiten. Dit overleg levert jullie een concreet voorstel op voor hoe het schoolteam zich verder zou kunnen professionaliseren en wat mijn rol daarin kan zijn.
Maak je graag eerst even kennis? Dat kan via een verkennend telefoongesprek. Dit overleg is gratis en duurt max. 30 minuten. Omdat ik vaak de baan op ben, stel ik voor dat we via mail een moment afspreken waarop we elkaar kunnen bereiken.
Ik zit daarvoor (bij voorkeur online via zoom) samen met directie, één of twee mensen uit het middenkader en enkele representatieve leerkrachten. We brengen de beginsituatie en de noden van de school in kaart en bespreken vervolgens we hoe mijn expertise hierbij kan aansluiten. Dit overleg levert jullie een concreet voorstel op voor hoe het schoolteam zich verder zou kunnen professionaliseren en wat mijn rol daarin kan zijn.
Maak je graag eerst even kennis? Dat kan via een verkennend telefoongesprek. Dit overleg is gratis en duurt max. 30 minuten. Omdat ik vaak de baan op ben, stel ik voor dat we via mail een moment afspreken waarop we elkaar kunnen bereiken.
Hoe verloopt een teamtraject?
Het aangaan van een traject is een beleidskeuze van de school. Belangrijk is dat op voorhand stilgestaan wordt bij de nodige tijd en middelen om het traject kans van slagen te geven.
Een vaste kerngroep krijgt het mandaat om het traject aan te sturen. Dit kernteam bestaat uit een lid van het directieteam, een zorgcoördinator of leerlingenbegeleider, en min. 2 andere personeelsleden van de school. In een afstemmingsgesprek verken ik samen met deze kerngroep de beginsituatie en de beleidsvraag. Op deze basis bied ik een trajectvoorstel aan. Ieder traject is uniek en wordt aangepast aan de noden en haalbaarheid binnen de school. |
De kerngroep vormt, samen met mij, het hart van het traject. Hij komt gedurende het ganse traject regelmatig samen (soms onder mijn leiding, soms zonder mij) om het traject vorm te geven door het bespreken van de (begin)situatie, uitwerken van voorstellen, ondersteunen van het team, evaluatie en bijsturing als dat nodig is.
Tegelijk zorgen we ervoor dat het voltallige team in het proces betrokken wordt. Er wordt zo goed mogelijk aangesloten bij hun noden en vragen. Met “team” bedoel ik alle personeelsleden die met leerlingen in contact komen: (zorg)leerkrachten, secretariaatsmedewerkers, opvangpersoneel,… Ik stimuleer ook de samenwerking met ouders en CLB-anker om de impact van het traject te vergroten.
Het team krijgt, naargelang de noden, inhoudelijke vorming of wordt betrokken in het beleidsvormend proces. Bij de start van het traject bekijken we hoe dit op een praktisch haalbare manier georganiseerd kan worden.
Een traject duurt meestal 1 of 2 schooljaren. In de loop van het traject kan bijgestuurd worden. Dit gebeurt altijd in samenspraak.
Klik op onderstaande knoppen om een idee te krijgen van de inhoud van de trajecten die ik voorstel.
Tegelijk zorgen we ervoor dat het voltallige team in het proces betrokken wordt. Er wordt zo goed mogelijk aangesloten bij hun noden en vragen. Met “team” bedoel ik alle personeelsleden die met leerlingen in contact komen: (zorg)leerkrachten, secretariaatsmedewerkers, opvangpersoneel,… Ik stimuleer ook de samenwerking met ouders en CLB-anker om de impact van het traject te vergroten.
Het team krijgt, naargelang de noden, inhoudelijke vorming of wordt betrokken in het beleidsvormend proces. Bij de start van het traject bekijken we hoe dit op een praktisch haalbare manier georganiseerd kan worden.
Een traject duurt meestal 1 of 2 schooljaren. In de loop van het traject kan bijgestuurd worden. Dit gebeurt altijd in samenspraak.
Klik op onderstaande knoppen om een idee te krijgen van de inhoud van de trajecten die ik voorstel.