Vanuit mijn werk met scholen, groeide een stevig vormingsaanbod voor de buitenschoolse opvang.
Al deze programma’s vertrekken vanuit de praktijk, zijn sterk interactief en geven kindbegeleid(st)ers concrete handvatten om beter om te kunnen met moeilijke situaties én om sterker te staan in hun gezagsrelatie met kinderen.
Omdat ik geloof in samen opvoeden, stimuleer ik de basisscholen waarmee ik werk om het personeel van de buitenschoolse opvang te betrekken bij hun pedagogisch project en/of sanctiebeleid én stimuleer ik samenwerking tussen alle opvoedingspartners (ouders, school, opvang), niet alleen in moeilijke situaties, maar van bij de start. Soms vertrekt het initiatief bij de opvang, en zoek ik naar kansen om het schoolteam te betrekken bij het vormingstraject.
En er is goed nieuws! Voor de meeste programma’s is subsidie mogelijk vanuit Icoba als je opvanginitiatief valt onder PC 331. Alle info daarover via www.icoba.be. Net omdat de transfer naar de eigen praktijk in deze programma’s zo belangrijk is, werk ik met groepen van max. 16 deelnemers, en voorzie je best 6 uur (1 dag) voor een thema. Neem gerust contact op om te overleggen hoe mijn aanbod bij jullie noden kan aansluiten!
Omdat ik geloof in samen opvoeden, stimuleer ik de basisscholen waarmee ik werk om het personeel van de buitenschoolse opvang te betrekken bij hun pedagogisch project en/of sanctiebeleid én stimuleer ik samenwerking tussen alle opvoedingspartners (ouders, school, opvang), niet alleen in moeilijke situaties, maar van bij de start. Soms vertrekt het initiatief bij de opvang, en zoek ik naar kansen om het schoolteam te betrekken bij het vormingstraject.
En er is goed nieuws! Voor de meeste programma’s is subsidie mogelijk vanuit Icoba als je opvanginitiatief valt onder PC 331. Alle info daarover via www.icoba.be. Net omdat de transfer naar de eigen praktijk in deze programma’s zo belangrijk is, werk ik met groepen van max. 16 deelnemers, en voorzie je best 6 uur (1 dag) voor een thema. Neem gerust contact op om te overleggen hoe mijn aanbod bij jullie noden kan aansluiten!
Thema's
Per thema geef ik in vogelvlucht een overzicht van wat aan bod kan komen.
Reageren op agressie van kinderen
Twee soorten agressie en uitleg over de rol van stresshormonen bij kinderen en begeleiding. Het voorkómen van agressief gedrag: maatregelen die ieder personeelslid zélf kan toepassen.
Strategieën om efficiënt om te reageren op agressie. Komen aan bod: kalmeren, confronteren en ontmijnen. Elkaar als team steunen bij agressie.
Emoties (voor, tijdens en na de feiten): eigen emoties van onmacht, angst, kwaadheid,… onder controle houden. Herstel na een incident: voor zichzelf, het agressieve kind, andere betrokkenen.
Reageren op agressie van kinderen
Twee soorten agressie en uitleg over de rol van stresshormonen bij kinderen en begeleiding. Het voorkómen van agressief gedrag: maatregelen die ieder personeelslid zélf kan toepassen.
Strategieën om efficiënt om te reageren op agressie. Komen aan bod: kalmeren, confronteren en ontmijnen. Elkaar als team steunen bij agressie.
Emoties (voor, tijdens en na de feiten): eigen emoties van onmacht, angst, kwaadheid,… onder controle houden. Herstel na een incident: voor zichzelf, het agressieve kind, andere betrokkenen.
Agressie van ouders: aanpakken en voorkomen! De driehoek ouders – kind – opvang: criteria om tot een goede samenwerkingsrelatie met ouders te komen. Agressie van ouders voorkomen: bespreken van problemen met kinderen, het brengen van slecht nieuws. Agressie van ouders: vormen, patronen en oorzaken. Reageren op agressie-incidenten: confronteren, kalmeren, ontmijnende strategieën, steun binnen het team. Omgaan met je eigen emoties tijdens en na een agressie-incident. Het herstel van de relatie nà een agressie-incident. |
Help! Ruzie! Omgaan met conflicten tussen kinderen
Conflicten in het leven van kinderen van 2,5 tot 12: de evolutie van botsingen in de peuter- en kleuterleeftijd naar grote ruzies op het einde van de lagere school. Wanneer is een conflict goed opgelost: het belang van samen weer verder kunnen.
Verschillende manieren waarop je kinderen kan helpen om hun conflicten zélf op te lossen. Tussenkomen bij ruzies: wanneer kom je tussen? wat doe je beter wel en beter niet? Bemiddelen tussen kinderen om conflicten te helpen oplossen a.d.h.v. een eenvoudig stappenplan. Kinderen die vaak botsen: hoe kunnen we hen extra ondersteuning bieden?
Als anderen over je grens gaan. Werken aan je eigen weerbaarheid
Sta je soms met je mond vol tanden bij kritiek van een collega of kind? Voel je je soms onheus behandeld in je job, maar durf je er niets van zeggen? Voel je je soms machteloos in gesprek met ouders? Word je in dat soort situaties soms zo boos dat je geen woord meer door je keel krijgt? Ga je soms twijfelen aan je eigen capaciteiten in conflicten met anderen?
Goed voor jezelf zorgen is essentieel om goed te kunnen functioneren in je job. We zoeken naar kapstokken om rustig te blijven én gepast te reageren. Dit is een heel praktisch programma, met veel kans tot oefenen en zelfreflectie.
In team praten over grenzen, grensoverschrijdend gedrag en agressie
Wat doet agressie en grensoverschrijdend gedrag met iemand tijdens en nà een agressie-incident? Waar komen verschillen in grenzen en verschillende reacties vandaan?
Als team constructief omgaan met verschillen in grenzen tussen teamleden: hoe breng je verschillen in grenzen ter sprake? De verhouding tussen persoonlijke grenzen en teamgrenzen.
Agressie-incidenten in team nabespreken met respect voor de ervaring en het tempo van wie het incident heeft meegemaakt.
Met de mond vol tanden… omgaan met lastige situaties met ouders
Wat vinden we lastige situaties? Wat maakt dat ze zo lastig zijn? Welke beperkingen en kansen zien we in deze situaties?
De driehoek ouders – kind – opvang: verschillende soorten relaties, waar je in communicatie best rekening mee houdt.
Reageren op lastige situaties: ik-boodschappen formuleren en constructief kritiek geven.
Conflicthantering, rekening houdend met loyaliteit en zijdelingse invloed.
Conflicten in het leven van kinderen van 2,5 tot 12: de evolutie van botsingen in de peuter- en kleuterleeftijd naar grote ruzies op het einde van de lagere school. Wanneer is een conflict goed opgelost: het belang van samen weer verder kunnen.
Verschillende manieren waarop je kinderen kan helpen om hun conflicten zélf op te lossen. Tussenkomen bij ruzies: wanneer kom je tussen? wat doe je beter wel en beter niet? Bemiddelen tussen kinderen om conflicten te helpen oplossen a.d.h.v. een eenvoudig stappenplan. Kinderen die vaak botsen: hoe kunnen we hen extra ondersteuning bieden?
Als anderen over je grens gaan. Werken aan je eigen weerbaarheid
Sta je soms met je mond vol tanden bij kritiek van een collega of kind? Voel je je soms onheus behandeld in je job, maar durf je er niets van zeggen? Voel je je soms machteloos in gesprek met ouders? Word je in dat soort situaties soms zo boos dat je geen woord meer door je keel krijgt? Ga je soms twijfelen aan je eigen capaciteiten in conflicten met anderen?
Goed voor jezelf zorgen is essentieel om goed te kunnen functioneren in je job. We zoeken naar kapstokken om rustig te blijven én gepast te reageren. Dit is een heel praktisch programma, met veel kans tot oefenen en zelfreflectie.
In team praten over grenzen, grensoverschrijdend gedrag en agressie
Wat doet agressie en grensoverschrijdend gedrag met iemand tijdens en nà een agressie-incident? Waar komen verschillen in grenzen en verschillende reacties vandaan?
Als team constructief omgaan met verschillen in grenzen tussen teamleden: hoe breng je verschillen in grenzen ter sprake? De verhouding tussen persoonlijke grenzen en teamgrenzen.
Agressie-incidenten in team nabespreken met respect voor de ervaring en het tempo van wie het incident heeft meegemaakt.
Met de mond vol tanden… omgaan met lastige situaties met ouders
Wat vinden we lastige situaties? Wat maakt dat ze zo lastig zijn? Welke beperkingen en kansen zien we in deze situaties?
De driehoek ouders – kind – opvang: verschillende soorten relaties, waar je in communicatie best rekening mee houdt.
Reageren op lastige situaties: ik-boodschappen formuleren en constructief kritiek geven.
Conflicthantering, rekening houdend met loyaliteit en zijdelingse invloed.
Pesten in de opvang aanpakken en voorkomen Wat is pesten? Waaraan herken je het en hoe onderscheid je pesten van andere interactiewijzen? Hoe ontstaat pesten? Wat zijn de gevolgen ervan voor slachtoffers en daders? Hoe reageer je wanneer je geconfronteerd wordt met pestgedrag? Welke stappen zijn nodig? Wie betrek je daarbij? Welke risico’s en valkuilen zijn er en hoe kan je ze vermijden? Het voorkomen van pesten: tips die je helpen in de opvang een klimaat te creëren waar pesten minder kans krijgt. |
Alle kinderen voelen zich thuis bij ons! Werken aan een prettig groepsklimaat
Wat zijn de ingrediënten van een prettig leefklimaat? Hoe kan je daar in de opvang aan werken?
Met welke werkvormen kan je zo’n goed groepsklimaat creëren? Welke begeleidingshouding neem ik best aan?
Wat als er problemen opduiken in het groepsklimaat, zoals kliekjes, onverdraagzaamheid, conflicten, negatief dominante kinderen, kinderen die uitgesloten worden?
Samen krachtig! Omgaan met probleemgedrag vanuit Geweldloos Verzet en Nieuwe Autoriteit
Bij probleemgedrag lopen we soms vast in escalaties en spiralen van onmacht: almaar meer straffen, het gevoel geen impact meer te hebben op (het gedrag) van een kind,… In deze vorming leer je zien hoe je terug greep kan krijgen op probleemgedrag en hoe je kinderen vanuit “kracht” kan begeleiden.
Je maakt kennis met de instrumenten van Geweldloos Verzet (ontwikkeld door Haim Omer) en past ze toe op situaties uit je eigen werking.
Bovendien bekijken we wat dit betekent voor je gezagspositie: niet boven of naast kinderen, maar vanuit een gezamenlijke, volgehouden aanwezigheid, in verbinding met de kinderen die aan jullie zijn toevertrouwd.
Wat zijn de ingrediënten van een prettig leefklimaat? Hoe kan je daar in de opvang aan werken?
Met welke werkvormen kan je zo’n goed groepsklimaat creëren? Welke begeleidingshouding neem ik best aan?
Wat als er problemen opduiken in het groepsklimaat, zoals kliekjes, onverdraagzaamheid, conflicten, negatief dominante kinderen, kinderen die uitgesloten worden?
Samen krachtig! Omgaan met probleemgedrag vanuit Geweldloos Verzet en Nieuwe Autoriteit
Bij probleemgedrag lopen we soms vast in escalaties en spiralen van onmacht: almaar meer straffen, het gevoel geen impact meer te hebben op (het gedrag) van een kind,… In deze vorming leer je zien hoe je terug greep kan krijgen op probleemgedrag en hoe je kinderen vanuit “kracht” kan begeleiden.
Je maakt kennis met de instrumenten van Geweldloos Verzet (ontwikkeld door Haim Omer) en past ze toe op situaties uit je eigen werking.
Bovendien bekijken we wat dit betekent voor je gezagspositie: niet boven of naast kinderen, maar vanuit een gezamenlijke, volgehouden aanwezigheid, in verbinding met de kinderen die aan jullie zijn toevertrouwd.