In opvoedingsinstellingen is grensoverschrijdend gedrag nooit ver weg.
Het vormt een hele uitdaging voor de begeleiding om hier goed mee om te gaan.
Mijn doel is om opvoeders te versterken, zodat ze hun verantwoordelijkheid als gezagsfiguur waar kunnen (blijven) maken. Ik doe dat door het aanreiken van concrete handvatten voor het eigen handelen én door toe te werken naar een ondersteunende instellingscultuur.
Toen ik in aanraking kwam met het gedachtegoed rond Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet wist ik meteen dat dit voor jeugdzorg een zeer bruikbaar kader is: het vermijden van escalatie, het uitbouwen van een steunend netwerk, de instrumenten van Geweldloos Verzet bij (aanhoudend, escalerend) probleemgedrag, de focus op herstel,… Dit kader biedt een realistisch antwoord in een sector waar soms heel scherp duidelijk wordt hoe een puur sanctionerend beleid vooral escalaties en onmacht voortbrengt.
Daarnaast put ik inspiratie uit mijn ervaring bij Refleks vzw., het systeemdenken en het oplossingsgericht werken (o.a. Kids’ skills). Ik vertaal mijn inzichten in praktisch bruikbare instrumenten, die in de opvoedingspraktijk écht een verschil kunnen maken. Voor de meeste programma’s is subsidie mogelijk vanuit Icoba als je instelling valt onder PC 319.01 (VOHI). Alle info daarover via www.icoba.be. Programma’s zijn altijd maatwerk. In een verkennend gesprek (meestal telefonisch) bekijken we samen hoe mijn aanbod en jullie vraag op elkaar kunnen aansluiten. |
Thema's en formules |
Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet Ik geef zowel een basisopleiding (kennismaking met het gedachtegoed, 2 dagen) als een (verdiepende, op implementatie gerichte) kartrekkersopleiding (tot 5 dagen) voor wie de implementatie in de voorziening zal begeleiden. Ik begeleid het implementatieproces altijd op maat vàn en in nauw overleg met de aanvrager. Ik bied ook supervisie aan, ter ondersteuning van het implementatieproces. Ook voorzieningen die reeds een opleiding Geweldloos Verzet gevolgd hebben en ermee aan de slag zijn, kunnen mij om ondersteuning vragen. |
Supervisie van teams en instellingen rond agressie
Nu de meeste voorzieningen beschikken over een agressiebeleid, is het belangrijk om dit thema aanwezig te laten blijven binnen de instelling en om personeel blijvend te professionaliseren en ondersteunen. Naast de mogelijkheid van een tweedaagse basistraining “reageren op agressie-incidenten”, kan je bij mij ook terecht voor supervisie rond agressie-incidenten en agressiegerelateerde thema’s.
Een mogelijke werkwijze kan zijn, om per werkjaar enkele volledige dagen vast te leggen, die verdeeld worden in 4 blokken van 1,5 uur. Teams kunnen zich een paar weken vooraf kandidaat stellen om een deel van deze tijd te benutten voor een eigen casus of thema waarop ze vastlopen en graag ondersteuning wensen vanuit agressie-expertise.
Nu de meeste voorzieningen beschikken over een agressiebeleid, is het belangrijk om dit thema aanwezig te laten blijven binnen de instelling en om personeel blijvend te professionaliseren en ondersteunen. Naast de mogelijkheid van een tweedaagse basistraining “reageren op agressie-incidenten”, kan je bij mij ook terecht voor supervisie rond agressie-incidenten en agressiegerelateerde thema’s.
Een mogelijke werkwijze kan zijn, om per werkjaar enkele volledige dagen vast te leggen, die verdeeld worden in 4 blokken van 1,5 uur. Teams kunnen zich een paar weken vooraf kandidaat stellen om een deel van deze tijd te benutten voor een eigen casus of thema waarop ze vastlopen en graag ondersteuning wensen vanuit agressie-expertise.
Daarnaast ontwikkelde ik een ruim themagericht aanbod:
- Reageren op agressie-incidenten - Pesten aanpakken en voorkomen - Ombuigen van storende groepsdynamieken - Weerbaarheid van kinderen en jongeren ondersteunen - Oplossingsgericht werken aan gedragsverandering (met Kids’ Skills / Mission Possible) - Omgaan met grenzen en grensoverschrijdend gedrag - Van onmacht naar kracht! Weerbaarheid voor opvoeders. |