Hilde Leonard
  • Home
    • Met welke vragen kan je bij mij terecht?
  • Visie
    • Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet
  • Aanbod
    • Voor leerkrachten en schoolteams >
      • Thema's
      • Trajecten >
        • Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet implementeren
        • Positief gedrag van leerlingen is teamwerk!
        • Naar een gezamenlijke visie op de aanpak van probleemgedrag
        • Verloop van een teamtraject
      • Op inschrijving
    • Voor oudergroepen
    • Voor buitenschoolse opvang
    • Voor jeugdzorg
  • Wie ben ik?
    • Mijn manier van begeleiden
    • Opleiding en ervaring
    • Publicaties
    • Referenties
  • Praktisch
    • Contact
    • Ik werk samen met....
    • Disclaimer

Naar een gezamenlijke visie
op de aanpak van probleemgedrag

Focus op de aanpak van ongewenst gedrag

​
Doel
Procesmatig toewerken naar een gezamenlijke visie op de rol van het team in het aanpakken van ongewenst gedrag van leerlingen.

Op welke vragen biedt dit traject een antwoord?
  • Ons team heeft nood aan ondersteuning om hun gezagspositie waar te maken, maar het is niet zo duidelijk welke richting het uit moet.
  • In ons team leeft verwarring en onenigheid rond straffen en belonen, praten met leerlingen, hoeveel regels we moeten hebben enz.
  • We twijfelen in ons team vaak over hoe streng we mogen zijn.
  • Sommigen voelen dat er op dat vlak iets moet gebeuren, maar niet iedereen staat hiervoor open.

Foto
Foto
Wat komt aan bod in dit traject?
In dit traject maken we de brug tussen
  • de concrete schoolrealiteit, het denken en handelen van het team, de problemen die leerkrachten aan den lijve ervaren en de visie die zij erop hebben
  • het groeien in samen sterker worden als schoolteam, waarbij leerkrachten het gevoel hebben dat wat ze doen effectief is én klopt  met de waarden die ze belangrijk vinden.
De modules in dit traject vormen telkens een combinatie van inhoudelijke input met het expliciteren en verruimen van het eigen denken en handelen van het team.
​
Mogelijke inhouden
Hieronder vind je een aantal mogelijke thema’s. Wat precies aan bod komt, wordt beslist in samenspraak met het team (de kerngroep) en kan in de loop van het traject bijgestuurd worden. 
 
Gedrag beïnvloeden
               Straffen en belonen
               Van straf naar herstel
Werken met regels en afspraken
               Naar een beperkte set werkbare regels
               Leerlingen leren regels en afspraken naleven
               Speelplaats- en reftertoezicht
Als team elkaar ondersteunen
               Werken aan een veilige teamcultuur
               Allemaal op één lijn…of tussen 2 lijnen?
               Bouwen aan een steunend netwerk in team
​
Foto
Lees hier meer over het verloop van een teamtraject.
Ik versterk leerkrachten(teams) en andere opvoeders
in hun (gezags)relatie met kinderen en jongeren
​via vorming en teamcoaching.

​
Visie / Aanbod / Wie ben ik / Contact
Contact: [email protected]
​tel. 0485/657 347


​
(c) Hilde Leonard 2024, alle rechten voorbehouden 
​
  • Home
    • Met welke vragen kan je bij mij terecht?
  • Visie
    • Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet
  • Aanbod
    • Voor leerkrachten en schoolteams >
      • Thema's
      • Trajecten >
        • Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet implementeren
        • Positief gedrag van leerlingen is teamwerk!
        • Naar een gezamenlijke visie op de aanpak van probleemgedrag
        • Verloop van een teamtraject
      • Op inschrijving
    • Voor oudergroepen
    • Voor buitenschoolse opvang
    • Voor jeugdzorg
  • Wie ben ik?
    • Mijn manier van begeleiden
    • Opleiding en ervaring
    • Publicaties
    • Referenties
  • Praktisch
    • Contact
    • Ik werk samen met....
    • Disclaimer