Hilde Leonard
  • Home
    • Met welke vragen kan je bij mij terecht?
  • Visie
    • Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet
  • Aanbod
    • Voor leerkrachten en schoolteams >
      • Thema's
      • Trajecten >
        • Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet implementeren
        • Positief gedrag van leerlingen is teamwerk!
        • Naar een gezamenlijke visie op de aanpak van probleemgedrag
        • Verloop van een teamtraject
      • Op inschrijving
    • Voor oudergroepen
    • Voor buitenschoolse opvang
    • Voor jeugdzorg
  • Wie ben ik?
    • Mijn manier van begeleiden
    • Opleiding en ervaring
    • Publicaties
    • Referenties
  • Praktisch
    • Contact
    • Ik werk samen met....
    • Disclaimer

Nieuwe Autoriteit & Geweldloos Verzet implementeren

Focus op gezag vanuit verbinding

​
​Doelen
  •  Verwerven van de basishouding van Nieuwe Autoriteit en de tools van Geweldloos Verzet (Haim Omer).
  • Toewerken naar een samen gedragen visie rond gezag, gebaseerd op relatie, aanwezigheid, zelfcontrole, steunnetwerk, transparantie en verzet.

Op welke vragen biedt dit traject een antwoord?
  • Onze school zet vooral in op een warm klimaat. Jammer dat dat niet voor alle leerlingen voldoende is. Soms kan je niet anders dan straffen of zelfs uitsluiten. Veel collega’s voelen zich daar niet prettig bij. We zouden graag een andere weg bewandelen.
  • Collega’s dreigen het op te geven omdat ze op sommige klassen of leerlingen geen grip krijgen.
  • Wij praten op onze school heel veel met de leerlingen, maar hoe meer we praten, hoe minder gezag we lijken hebben.
  • Leerkrachten en ouders zijn het helemaal niet eens met elkaar. Leerlingen lijken dat te beseffen en buiten dit soms uit. We willen graag meer op één lijn staan.   


​
​
​​"Gebundelde takken
kan je niet breken."

(Afrikaans gezegde)​

Foto
Wat komt aan bod in dit traject?
NAGV biedt een krachtig antwoord op de onmacht en twijfel van leerkrachten en andere opvoeders. Leerkrachten en schoolteams die kiezen voor Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet, kiezen ervoor om…
Foto
  • hun gezagsrelatie met leerlingen vorm te geven op een warme én begrenzende manier, met respect voor de autonomie van leerlingen.
  • zich te verzetten tegen iedere vorm van grensoverschrijdend gedrag op een niet-escalerende manier, krachtig en vastberaden.
  • aanwezig te zijn en te blijven in het leven van hun leerlingen, ook als het moeilijk loopt
  • zichzelf onder controle te houden en bewust, pro-actief het eigen handelen vorm te geven
  • te handelen als deel van een netwerk, in team en met ouders
  • in een transparante sfeer te werken: iedereen merkt hoe ze hun gezamenlijke autoriteit vormgeven.
  • altijd te streven naar verbinding met kinderen of jongeren: “Ik ben en blijf je opvoeder, ook als het moeilijk gaat laat ik je niet los."

Vanuit het Vormingsnetwerk NAGVopschool ontwikkelden we een volledige website, gewijd aan dit thema.
Hier kan je meer lezen over hoe een teamtraject rond NAGV er kan uitzien.
Ik versterk leerkrachten(teams) en andere opvoeders
in hun (gezags)relatie met kinderen en jongeren
​via vorming en teamcoaching.

​
Visie / Aanbod / Wie ben ik / Contact
Contact: [email protected]
​tel. 0485/657 347


​
(c) Hilde Leonard 2025, alle rechten voorbehouden 
​
  • Home
    • Met welke vragen kan je bij mij terecht?
  • Visie
    • Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet
  • Aanbod
    • Voor leerkrachten en schoolteams >
      • Thema's
      • Trajecten >
        • Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet implementeren
        • Positief gedrag van leerlingen is teamwerk!
        • Naar een gezamenlijke visie op de aanpak van probleemgedrag
        • Verloop van een teamtraject
      • Op inschrijving
    • Voor oudergroepen
    • Voor buitenschoolse opvang
    • Voor jeugdzorg
  • Wie ben ik?
    • Mijn manier van begeleiden
    • Opleiding en ervaring
    • Publicaties
    • Referenties
  • Praktisch
    • Contact
    • Ik werk samen met....
    • Disclaimer