Focus op gezag vanuit verbinding
Doelen
Doelen
- Verwerven van de basishouding van Nieuwe Autoriteit en de tools van Geweldloos Verzet (Haim Omer).
- Toewerken naar een samen gedragen visie rond gezag, gebaseerd op relatie, aanwezigheid, zelfcontrole, steunnetwerk, transparantie en verzet.
Op welke vragen biedt dit traject een antwoord?
- Onze school zet vooral in op een warm klimaat. Jammer dat dat niet voor alle leerlingen voldoende is. Soms kan je niet anders dan straffen of zelfs uitsluiten. Veel collega’s voelen zich daar niet prettig bij. We zouden graag een andere weg bewandelen.
- Collega’s dreigen het op te geven omdat ze op sommige klassen of leerlingen geen grip krijgen.
- Wij praten op onze school heel veel met de leerlingen, maar hoe meer we praten, hoe minder gezag we lijken hebben.
- Leerkrachten en ouders zijn het helemaal niet eens met elkaar. Leerlingen lijken dat te beseffen en buiten dit soms uit. We willen graag meer op één lijn staan.
Wat komt aan bod in dit traject?
NAGV biedt een krachtig antwoord op de onmacht en twijfel van leerkrachten en andere opvoeders. Leerkrachten en schoolteams die kiezen voor Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet, kiezen ervoor om…
NAGV biedt een krachtig antwoord op de onmacht en twijfel van leerkrachten en andere opvoeders. Leerkrachten en schoolteams die kiezen voor Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet, kiezen ervoor om…
|
- in een transparante sfeer te werken: iedereen merkt hoe ze hun gezamenlijke autoriteit vormgeven.
- altijd te streven naar verbinding met kinderen of jongeren: “Ik ben en blijf je opvoeder, ook als het moeilijk gaat laat ik je niet los."
Vanuit het Vormingsnetwerk NAGVopschool ontwikkelden we een volledige website, gewijd aan dit thema.
Hier kan je meer lezen over hoe een teamtraject rond NAGV er kan uitzien.