Dit overzicht geeft een idee waarvoor leerkrachten en schoolteams op mij een beroep kunnen doen.
Ieder thema kan uitgewerkt worden als lezing, workshop (3 uur) of training (6u of langer). Deze thema's kunnen ook ingezet worden als onderdeel van een teamtraject. Rond de meeste thema’s is ook een ouderavond mogelijk en heb ik een aanbod voor de begeleiding van de buitenschoolse opvang.
Ieder thema kan uitgewerkt worden als lezing, workshop (3 uur) of training (6u of langer). Deze thema's kunnen ook ingezet worden als onderdeel van een teamtraject. Rond de meeste thema’s is ook een ouderavond mogelijk en heb ik een aanbod voor de begeleiding van de buitenschoolse opvang.
Agressie op school aanpakken
Of het nu om verbale of fysieke agressie gaat: als er agressie is, moet de veiligheid hersteld worden. Maar wat doe je dan best... en wat beter niet? Hoe zorg je ervoor dat je eigen angst of kwaadheid je niet laten meeslepen of blokkeren? Ook herstel nà een agressie-incident is belangrijk. In deze cursus reik ik je een praktijkgericht stappenplan aan, boordevol tips. Het is gebaseerd op mijn boekjes Agressie op school aanpakken (Plantyn) en Halt aan agressie (EPO).
Samen sterker in gezag!
Geïnspireerd op het gedachtegoed rond Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet staan we stil bij het thema “gezag”: Waarom is gezag belangrijk in het leven van leerlingen? Hoe verbinden we onze verantwoordelijkheid als gezagsfiguur met een warme, ondersteunende relatie met leerlingen? Hoe combineren we het houden van toezicht met de groei naar zelfstandigheid? En hoe vertalen we dit naar situaties van escalerend of aanhoudend probleemgedrag, waar de onmacht het grootst is? De concrete tools van Geweldloos Verzet bieden een krachtig alternatief waarbij verzet én respect hand in hand gaan.
Mogelijke deelthema’s:
|
Als anderen over je grens gaan... werken aan je eigen weerbaarheid
Sta je soms met je mond vol tanden bij kritiek van een collega of leerling? Voel je je soms onheus behandeld in je job, maar durf je er niets van zeggen? Voel je je soms machteloos in gesprek met ouders? Word je in dat soort situaties soms zo boos dat je geen woord meer door je keel krijgt? Ga je soms twijfelen aan je eigen capaciteiten in conflicten met anderen?
Goed voor jezelf zorgen is essentieel om goed te kunnen functioneren in je job. We zoeken naar kapstokken om rustig te blijven én gepast te reageren. Dit is een heel praktisch programma, met veel kans tot oefenen en zelfreflectie.
Mogelijke deelthema’s:
Goed voor jezelf zorgen is essentieel om goed te kunnen functioneren in je job. We zoeken naar kapstokken om rustig te blijven én gepast te reageren. Dit is een heel praktisch programma, met veel kans tot oefenen en zelfreflectie.
Mogelijke deelthema’s:
- Weerbaar voor de klas (op de speelplaats)
- Weerbaarheid voor beginnende leerkrachten
- Weerbaarheid voor opvoeders / secretariaatsmedewerk(st)ers
- Vanuit kracht in contact met ouders
Een positief klasklimaat, het hele jaar door!
Hoe komt het dat de ene klas een leuke bende wordt, en in een andere groep al na enkele weken een ongezellige en grimmige sfeer hangt… ook al zijn de leerlingen elk apart best wel sympathiek? We staan stil bij wat zich afspeelt tussen leerlingen onderling en hoe dat hun functioneren in een klasgroep beïnvloedt.
Samen zoeken we handvatten voor leerkrachten om:
|
Mogelijke deelthema’s:
- Een goede start: de 10 bouwstenen voor positieve groepsvorming
- Help, een moeilijke klasgroep! Bijsturen bij een negatieve groepsdynamiek
- Een introductie in WAWW, een oplossingsgerichte manier om samen met je leerlingen te werken aan een beter klasklimaat (lager onderwijs en 1ste graad SO)
- Werken met sociogram en statushiërachie: klasklimaat meten en op die basis een verbeterplan opstellen.
- Werken aan een positieve teamcultuur.
(Cyber)pesten op school aanpakken en voorkomen
Pesten is zeker geen nieuw fenomeen. Het pestgedrag dat zich in en rond de school voordoet, gebeurt echter alsmaar vaker met smartphone of computer. Dit geeft leerkrachten het gevoel dat het pestgedrag tussen leerlingen hen nog méér ontglipt. En is het wel hun verantwoordelijkheid om hiermee aan de slag te gaan, vragen ze zich soms af?
In deze nascholing vertrekken we vanuit het standpunt dat alle (cyber)pesten dat impact heeft op de onderlinge relaties tussen leerlingen, best vanuit de school opgevolgd wordt. We laten zien hoe de school systematisch (cyber)pestgedrag kan voorkomen en aanpakken. We brengen alle acties samen in een model, dat de resultaten van wetenschappelijk onderzoek vertaalt naar bruikbare handvatten voor de eigen praktijk. |
Mogelijke deelthema’s:
- De uitbouw van een (cyber)pestbeleid op school
- (Cyber)pesten detecteren en stoppen: een stappenplan
- De steungroepaanpak (no blame) bij pesten
- Pesten voorkomen door de klasgroep te mobiliseren
Conflicten tussen leerlingen: bouwstenen voor een herstelgerichte aanpak
Wanneer is een conflict tussen leerlingen goed opgelost? Wat kan daarin de rol zijn van leerkrachten? Welke interventies van leerkrachten zijn effectief helpend voor leerlingen? Hoe bouwen we op school aan een visie op conflicten en conflicthantering die recht doet aan de behoeften en gevoelens van alle partijen? Het hersteldenken biedt een aantal boeiende kapstokken om in de praktijk met conflicten tussen leerlingen aan de slag te gaan. Vertaling naar teamconflicten is mogelijk.
|
|
Mogelijke deelthema’s:
- Conflicten op de speelplaats: de rol van de leerkracht
- Kinderen leren conflicten hanteren: lessen voor de basisschool
- Herstelbemiddeling in conflicten tussen leerlingen
- Conflicten in het team constructief aanpakken
Gedrag positief beïnvloeden. Samen met leerlingen werken aan oplossingen
Bij zich herhalend probleemgedrag belanden leerkrachten en leerlingen al eens in een negatieve spiraal. Uiteindelijk overheerst onmacht: wat moéten we nog met dit kind (of deze groep)? Het oplossingsgericht werken biedt een verfrissende kijk op de aanpak van moeilijk gedrag.
Vertrekkend vanuit problemen, zoals die ervaren worden door leerling en/of leerkracht, ga je samen met de leerling (en de ouders) op zoek naar oplossingen. Daarbij worden de eigen competenties van de leerling maximaal aangeboord. De leerkracht bepaalt samen met de leerling doelen en helpt hem/haar in kleine stapjes z’n functioneren verbeteren. Hulpmiddelen daarbij zijn vooral goede vragen, die je op een gepaste manier leert gebruiken. |
Mogelijke deelthema’s:
- Voor het basisonderwijs, werk ik vanuit Kids’ skills (Ben Furman).
- Voor het secundair onderwijs werk ik vanuit Mission Possible (Ben Furman en Caroline Beumer-Peeters). Hierin staat het motiveren van jongeren tot gedragsverandering meer centraal.
- Met WAWW kan je werken aan een beter klasklimaat (lager onderwijs en 1ste graad SO).