Al zoekend en tastend vinden ouders zichzelf als opvoeder uit.
Soms loopt dat vlotjes en geeft het voldoening, maar even vaak stropt het, is er twijfel, zien ze niet meteen resultaat van hun inspanningen… en dan is het belangrijk dat ouders er niet alleen voor staan.
Ik draag graag mijn steentje bij in de vorm van een inspirerende lezing, workshop of uitwisselingsgroep voor ouders. Mijn werk met ouders staat soms op zichzelf (vb. een lezing voor een Huis van het Kind), maar vaak werk ik met de ouders van een school rond een thema waarrond ik eerder met het schoolteam aan de slag ging.
Daarbij ben ik overtuigd van het belang van samen opvoeden. Daarom stimuleer ik scholen waarmee ik samenwerk om ook andere opvoedingspartners (ouders, buitenschoolse opvang, jeugdleiding,…) te betrekken bij hun pedagogisch project.
Je vindt mijn aanbod voor oudergroepen ook in de VCOV-ouderacademie en in de sprekersdatabank van EXPOO, het Vlaamse expertisecentrum voor opvoedingsondersteuning.
Ik draag graag mijn steentje bij in de vorm van een inspirerende lezing, workshop of uitwisselingsgroep voor ouders. Mijn werk met ouders staat soms op zichzelf (vb. een lezing voor een Huis van het Kind), maar vaak werk ik met de ouders van een school rond een thema waarrond ik eerder met het schoolteam aan de slag ging.
Daarbij ben ik overtuigd van het belang van samen opvoeden. Daarom stimuleer ik scholen waarmee ik samenwerk om ook andere opvoedingspartners (ouders, buitenschoolse opvang, jeugdleiding,…) te betrekken bij hun pedagogisch project.
Je vindt mijn aanbod voor oudergroepen ook in de VCOV-ouderacademie en in de sprekersdatabank van EXPOO, het Vlaamse expertisecentrum voor opvoedingsondersteuning.
Thema's
Rond deze thema’s werkte ik een specifiek aanbod voor ouders uit:
Gezag vanuit verbinding: Hoe combineer je een warme band met je kind met het stellen van duidelijke verwachtingen en grenzen? Hoe maak je dit concreet op momenten dat het in de opvoeding van je kind niet zo vlot loopt? Laat je inspireren door Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet, zoals uitgewerkt door Haim Omer.
Opvoeden tot weerbaarheid: aanknopingspunten in het dagdagelijkse leven om de weerbaarheid van kinderen en jongeren te ondersteunen.
Omgaan met agressief gedrag van kinderen: visie op oorzaken, vormen van agressief gedrag, met de klemtoon op tips voor de aanpak ervan.
Pesten op school: wat is het wel, wat is het niet? Hoe ontdek je dat je kind betrokken is pestgedrag? Wat kan je als ouder doen aan pesten en wat mag je van de school (of club) verwachten?
Ruzie in huis! Over broers, zussen en hun dagelijkse conflicten. Waar komen deze conflicten vandaan? Wanneer laat je je kinderen het zelf uitzoeken en wanneer kom je best tussen? Hoe pak je dat dan best aan?
Samen met kinderen gedrag veranderen: ideeën voor een constructieve en vooral prettige manier om vaak terugkerend probleemgedrag van je kind of puber aan te pakken, gebaseerd op Kids’ skills (Ben Furman). Samen met je kind, zonder strijd!
Gezag vanuit verbinding: Hoe combineer je een warme band met je kind met het stellen van duidelijke verwachtingen en grenzen? Hoe maak je dit concreet op momenten dat het in de opvoeding van je kind niet zo vlot loopt? Laat je inspireren door Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet, zoals uitgewerkt door Haim Omer.
Opvoeden tot weerbaarheid: aanknopingspunten in het dagdagelijkse leven om de weerbaarheid van kinderen en jongeren te ondersteunen.
Omgaan met agressief gedrag van kinderen: visie op oorzaken, vormen van agressief gedrag, met de klemtoon op tips voor de aanpak ervan.
Pesten op school: wat is het wel, wat is het niet? Hoe ontdek je dat je kind betrokken is pestgedrag? Wat kan je als ouder doen aan pesten en wat mag je van de school (of club) verwachten?
Ruzie in huis! Over broers, zussen en hun dagelijkse conflicten. Waar komen deze conflicten vandaan? Wanneer laat je je kinderen het zelf uitzoeken en wanneer kom je best tussen? Hoe pak je dat dan best aan?
Samen met kinderen gedrag veranderen: ideeën voor een constructieve en vooral prettige manier om vaak terugkerend probleemgedrag van je kind of puber aan te pakken, gebaseerd op Kids’ skills (Ben Furman). Samen met je kind, zonder strijd!
Formules
Een voordracht
In een lezing van één tot anderhalf uur krijgen toehoorders een uitdagende, niet altijd vanzelfsprekende kijk voorgeschoteld op het gekozen thema. Tijdens het tweede deel van de avond leidt de spreekster het gesprek, met ruimte voor uitwisseling en vragen uit het publiek. Situatiebespreking behoort tot de mogelijkheden. Aantal deelnemers onbeperkt.
Een workshop
Met een groep van max. 20 ouders wisselen we uit over één van bovenstaande thema’s. Startpunt zijn de ervaringen van ouders, doel is het leren van en aan elkaar. Ik leid het gesprek en geef aanvullend achtergrondinfo en tips.
Een training of gespreksgroep
In minimum drie avonden komen ouders in een klein groepje (minimum 6, maximum 12) samen rond een thema. Via oefeningen werken we aan zelfreflectie en het eigen proces als ouder. Deelnemers worden via opdrachten gestimuleerd om thuis aan de slag te gaan met het geleerde.
In een lezing van één tot anderhalf uur krijgen toehoorders een uitdagende, niet altijd vanzelfsprekende kijk voorgeschoteld op het gekozen thema. Tijdens het tweede deel van de avond leidt de spreekster het gesprek, met ruimte voor uitwisseling en vragen uit het publiek. Situatiebespreking behoort tot de mogelijkheden. Aantal deelnemers onbeperkt.
Een workshop
Met een groep van max. 20 ouders wisselen we uit over één van bovenstaande thema’s. Startpunt zijn de ervaringen van ouders, doel is het leren van en aan elkaar. Ik leid het gesprek en geef aanvullend achtergrondinfo en tips.
Een training of gespreksgroep
In minimum drie avonden komen ouders in een klein groepje (minimum 6, maximum 12) samen rond een thema. Via oefeningen werken we aan zelfreflectie en het eigen proces als ouder. Deelnemers worden via opdrachten gestimuleerd om thuis aan de slag te gaan met het geleerde.