Dit zeggen collega's en klanten...
“Ik heb Hilde leren kennen als collega in het vormingswerk voor onderwijs. Van meet af aan deelden we de passie voor de ondersteuning van leerkrachten en opvoeders. In ons samenwerken hadden we voortdurend deze vraag in het achterhoofd: “Wat heeft deze leerkracht, dit team, deze school nodig om met deze leerlingen, deze ouders te blijven samenwerken?” Hoe kunnen wij tijdens vormingen leerkrachten ondersteunen om leerlingen vanuit eigen kracht op te voeden of om met ouders en collega’s assertief te communiceren?
Wat Hilde hierbij kenmerkt, is haar zorgvuldigheid en doelgerichtheid. Haar snelheid van denken waarmee ze problemen in opvoedingssituaties inschat en leerkrachten helpt zien wat zij ‘nu’ te doen hebben. Hilde heeft voortdurend oog voor haalbaarheid en toepasbaarheid van de aangereikte tools.
Haar grote betrokkenheid op de deelnemers maakt dat ze coachend en verhelderend meegaat in de opvoedingsvragen van leerkrachten en opvoeders. Vriendelijk confronterend indien nodig.
Haar gedrevenheid en haar jarenlange opgebouwde ervaring in onderwijs zijn sterke troeven die het voorgaande vervolledigen.”
Hilaire Dolfeyn, leerkracht, leerlingenbegeleider, graadcoördinator en nascholer met pensioen.
“Bij de opbouw van het socio-emotioneel beleidsplan voor onze school hebben we ons laten inspireren door Hilde Leonard. Daartoe volgde ik, samen met enkele collega’s, verschillende van haar nascholingen. De aangekondigde titels leken ons erg toepasselijk en accuraat, en deze verwachting werd volledig ingelost. Bovendien ervaarden we Hilde als een erg gedreven naschoolster. Ze slaagde erin om de inhoud telkens heel bevattelijk over te brengen en te illustreren met concrete voorbeelden. Ze beperkte zich niet enkel tot het doceren van de theorie, maar ze varieerde heel sterk in werkvormen. Die waren zeer doeltreffend: zo was er vaak ruimte om in groepjes te overleggen of om bepaalde vaardigheden te oefenen, wat ons inzicht en ervaring sterk bevorderde. Hilde bood telkens materialen aan, waarmee we nadien ook effectief aan de slag konden. ‘De preventiepiramide’, ‘Conflicthantering’, ‘Oplossingsgerichte gespreksvoering’, het gedachtengoed ‘Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet’, zijn ondertussen vaste ingrediënten geworden in ons beleid.”
Els Mennes, leerkracht Vrije Lagere school Sint-Ursula, Wilrijk.
Wat Hilde hierbij kenmerkt, is haar zorgvuldigheid en doelgerichtheid. Haar snelheid van denken waarmee ze problemen in opvoedingssituaties inschat en leerkrachten helpt zien wat zij ‘nu’ te doen hebben. Hilde heeft voortdurend oog voor haalbaarheid en toepasbaarheid van de aangereikte tools.
Haar grote betrokkenheid op de deelnemers maakt dat ze coachend en verhelderend meegaat in de opvoedingsvragen van leerkrachten en opvoeders. Vriendelijk confronterend indien nodig.
Haar gedrevenheid en haar jarenlange opgebouwde ervaring in onderwijs zijn sterke troeven die het voorgaande vervolledigen.”
Hilaire Dolfeyn, leerkracht, leerlingenbegeleider, graadcoördinator en nascholer met pensioen.
“Bij de opbouw van het socio-emotioneel beleidsplan voor onze school hebben we ons laten inspireren door Hilde Leonard. Daartoe volgde ik, samen met enkele collega’s, verschillende van haar nascholingen. De aangekondigde titels leken ons erg toepasselijk en accuraat, en deze verwachting werd volledig ingelost. Bovendien ervaarden we Hilde als een erg gedreven naschoolster. Ze slaagde erin om de inhoud telkens heel bevattelijk over te brengen en te illustreren met concrete voorbeelden. Ze beperkte zich niet enkel tot het doceren van de theorie, maar ze varieerde heel sterk in werkvormen. Die waren zeer doeltreffend: zo was er vaak ruimte om in groepjes te overleggen of om bepaalde vaardigheden te oefenen, wat ons inzicht en ervaring sterk bevorderde. Hilde bood telkens materialen aan, waarmee we nadien ook effectief aan de slag konden. ‘De preventiepiramide’, ‘Conflicthantering’, ‘Oplossingsgerichte gespreksvoering’, het gedachtengoed ‘Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet’, zijn ondertussen vaste ingrediënten geworden in ons beleid.”
Els Mennes, leerkracht Vrije Lagere school Sint-Ursula, Wilrijk.
Dit zeggen cursisten...
“Vertrouwen gekregen als mens en als leerkracht.”
“Prima afwisseling doen/denken/voelen.”
“Het feit dat er geleidelijk wijzigingen in mijn ideeën konden plaatsvinden, nieuwe inzichten.”
“De wijze waarop ze inspeelt op reacties van deelnemers zonder af te wijken van de inhoud.”
“Elke stap, groepsverdeling,... was doordacht, zonder steeds veel uitleg.”
“De normale taal zonder te moeilijke (medische) woorden. Haalbaar, realistisch, link met onderwijs.”
“Openheid. Rust. Professionaliteit.”
“Je kan onmiddellijk aan de slag met je klasgroep.”
“Je werd soms letterlijk over je grens getrokken.”
“Zeer laagdrempelig. Je voelde je meteen op je gemak door de open en spontane lesgever.”
“Overzichtelijke schema's en tools.”
“Mijn inzicht in de pestthematiek is sterk toegenomen. Bruikbaar dus.”
“De gedrevenheid waarmee de lesgever sprak.”